" semua yang aku tulis nie hanya untuk suka suka sekadar untuk menyimpan segala memori2 terindah, tak indah,saje2 buat indah..dan ade benda yang nak dishare kan bersame..aku tak pandai nak mengarang sebab aku bukan seorg penulis.. so sape2 bace tu klo tak happy buat2 lah happy yer... "

Friday, December 9, 2011

: :SAMBAL BELIMBING a.k.a SAMBAL HITAM : :

Wah tajuk agak macam pelik lah..??
xdek pelik sangtlah klo orang pahang misti tau punyer
rupe x dek lah cantik sangt tpi hakikat nyer....!!!
die lah makanan paling best bagi aku...

Ok sambal belimbing @ sambal hitam nie adalah
sejenis makanan orang pahang..dulu x glamor pon..
sekarang nie seantaro dah tau kelazatan sambal nie..

Aku n adik beradik kalo balik kg jer nie lah permintaan kami..
sampai bawak balik bekal lagi tau..yg special nyer sambal nie

* Sedap sangt2..
* Sesuai jer makan dengan ape2 jenis hidangan.
* Tahan lama
* Senang nak bawak kemane2 jer bg aku lah kan..

Korang nak resipi x?? nak kasi nie???


* 25 biji belimbing buluh
* 20 ulas bawang merah
* 2 cawan ikan bilis 15-20 biji cili padi
* Minyak untuk menumis
* garam & gula

Cara-cara
1. Belimbing direbus hingga kekuningan . Resepi asal rebus belimbing 8 jam..or sehingga hitam.
2. Bawang merah, cili padi & ikan bilis ditumbuk
3. Tumis bahan yang ditumbuk hingga wangi
4. Masukkan belimbing, garam & gula
5. Kacau biar mesra

nie tok kuantiti sikit lah klo nk buat bnyak kene lah tambah bahan2 nyer...
ok jom tengok hasil nyer..

(Gambar from google ok)
Selamat mencuba yer kawan2...



No comments: